V průběhu archaického období prošel vývoj chrámové architektury zásadními změnami.
Významnou měrou se na tom podílely rozvíjející se kontakty s východní částí středomoří
a Egyptem, což je patrné zvláště v umění. Častější používání peristylu již bylo
zmíněno výše, nicméně na začátku archaické doby tento počet ještě nebyl nijak vysoký.
Patrně nejdůležitější inovací byl začátek používání pálených střešních tašek (obr. 2.28).
Tato novinka měla významný vliv na celkovou podobu chrámů. Apsidální tvary chrámu
postupně mizí a jsou nahrazovány pravoúhlými. Oproti doškovým střechám se snížil
jejich sklon. Váha střechy, která byla vzhledem k velikosti a hmotnosti jediné
tašky (viz níže) enormní, vedla k postupnému nahrazování dřívějších stavebních
materiálů (nepálené cihly a dřevo) za kámen. Změna konstrukčních materiálů také
dovolila monumentalizaci těchto budov. Vedoucí úlohu v zavádění těchto inovací
hrála Korintie, kde byly objeveny dva chrámy využívající těchto nových metod,
Poseidonův chrám v Isthmii a Apolónův chrám v Korintě. Další příklady pocházejí
také z Ano Mazaraki (Rakita), kde byl nalezen Artemidin chrám, dále Starý chrám v
argejském Héraiu, chrám v Thermu v Aitólii, Héřin chrám na Samu (Héraion II /
Hekatompedon II) a Artemidin chrám v Efezu, netypickým příkladem je chrám z Prinias
na Krétě.
obr. 2.28: Základní typy terakotové krytiny: 1. lakónský; 2. korintský; 3. sicilský. Zdroj: Malacrino 2010, s. 88.
obr. 2.29: Rekonstruovaný půdorys. Zdroj: Mazarakis Ainian 1997, Fig. 252.
Artemidin chrám z Ano Mazaraki (Rakita) na hoře Panachaiko v Achaie je patrně nejstarším
chrámem ze 7. st. př. Kr. u kterého máme doložen peristyl (jedna z možných datací
posouvá výstavbu do druhé poloviny 8. st. př. Kr.). Tvar samotné budovy s apsidami
na obou koncích vychází ještě ze starší stavební tradice apsidálních chrámů. Budova
označovaná jako hekatompedon měla rozměry 7,5 × 27,5 m. Průčelí orientované na severo-východ
bylo tvořeno pěti dřevěnými sloupy rozestavěných do polokruhu. Ve vzdálenosti 1,1 – 1,2 m
podél zdi byly nalezeny kamenné patky, na kterých stály opět dřevěné sloupy. Jejich
obr. 2.30: Možné rekonstrukce vzhledu. Zdroj: Petropoulos 2002, s. 152.
přesný počet není znám, je odhadován na 41, tzn. 20 po každé straně a jedním v ose
apsidy. Vzdálenost os sloupů činí 1,6 m. Hrubě opracované patky byly ze dvou druhů
kamene, pískovce a vápence (poros). Na horní straně byly nalezeny kruhové prohlubně
o průměru 0,3-0,32 m indikující spodní průměr sloupů. Vnitřní prostor nebyl zcela
odkryt, vnitřní sloupoví tak nebylo potvrzeno, nicméně apsida v zadní části budovy
byla oddělena od zbytku náu příčnou zdí s 0,7 m širokým vchodem vytvářející adyton.
Stěny sestávaly z podezdívky o šířce 0,85 m, tvořené dvěma paralelními zdmi z hrubě
otesaných kamenných bloků a vnitřní štěrkovou výplní, a v horní části z nepálených cihel. Podlaha
byla tvořena malými neopracovanými kameny. Na místě také bylo nalezeno množství
korintských pálených tašek, které pravděpodobně nahrazovaly původní střešní krytinu
(tvořenou netrvanlivými materiály) v místech, kde byla poškozena.
obr. 2.31: Nálezová situace z argejského Héraia. Zdroj: Mazarakis Ainian 1997, Fig. 212,214.
Pozůstatky po peristylu byly doloženy také u chrámu v argejském Héraiu.
Z chrámu
se mnoho nedochovalo, neboť jak naznačují nálezy, byl vystavěn z nepálených cihel
zpevněných dřevěnou konstrukcí. Stylobat, a zároveň i euthynteria, tvořila jediná
řada kamenů, ve kterých byly nalezeny kruhové prohlubně o průměru přibližně 0,8 m
značící polohu sloupů. Na základě průměru a axiálních rozestupů prohlubní, kolem
3,5 m, se předpokládá použití dřeva jak na sloupy, tak na kladí. Některé teze naznačují
použití kamenných bází, na kterých sloupy stály. Přesná datace je nejistá, na základě
několika technických prvků zahrnujících jednoduchou formu a nepravidelnost spojů
stylobatu, společně s primitivní formou anathyrosis a předpokládanou dlouhou a úzkou
celou byl chrám datován do 7. st. př. Kr. C. M. Antonaccio klade výstavbu do 3.
čtvrtiny 7. st. př. Kr., Mazarakis Ainian do raného 7. st. př. Kr.
obr. 2.32: Rekonstrukce půdorysu Héraia: vlevo podle I. Strøm. Zdroj: Mazarakis Ainian 1997, Fig. 215;
vpravo podle E. L. Tilton. Zdroj: Barletta 2001, s.35.
obr. 2.33: Hekatompedon II, půdorys a řez. Zdroj: Berve – Gruben 1962, s. 450.
Jak již bylo zmíněno dříve, podle A. Mallwitze existoval pouze jediný Hekatompedon,
který byl vystavěn na počátku 7. st. př. Kr. Tento chrám byl však stále bez peristylu,
ten byl přidán až při renovaci v polovině téhož století. H. Kienast ve své práci
pak dokonce vnější sloupový ochoz zcela vyloučil a prvky, které s ním byly spojovány,
přisoudil jiným monumentům. Pokud nicméně budeme vycházek z původní dispozice, měla
být v průčelí přidána další řada sloupů, změnil se i jejich počet na 6 na každé z
kratších stran a 18 na delších. Rozšířena měla být i centrální budova, čímž se celková šířka
chrámu zvětšila na 11,7 m. Změnit se měla i vnitřní dispozice. Vzhledem k sudému
počtu sloupů v průčelí a také mezi antami (nyní 2), byla vnitřní řada sloupů nahrazena
dvěma, které probíhaly podél vnitřní strany náu. Sloupy byly opět vyrobeny ze dřeva,
které bylo použito i pro zpevnění ant. Patky sloupů byly tvořeny jednoduchými čtvercovými
kamennými deskami. Konstrukce střechy není známa, neboť se nedochovaly žádné pozůstatky
střešních tašek.
obr. 2.34: Rekonstrukce stavební konstrukce a střechy podle R. Rhodese a P. Sapirsteina. Zdroj: Wilson Jones 2014, s. 47.
V odborné literatuře nejčastěji zmiňované chrámy pocházejí z oblasti Korinta. První
z nich, nacházející se v samotném městě, byl zasvěcen Apollónovi. Tato svatyně byla
pravděpodobně vystavěna mezi 675-650 př. Kr. Jedná se o první chrám, u kterého je doloženo
použití terakotových tašek. O budově samotné už toho tolik známo není, neboť kolem
r. 550 př. Kr. byla poničena požárem a následně nahrazena novým chrámem. Předpokládá
se, že se jednalo o chrám typu in antis s distylovým pronaem (tedy bez peristylu), o rozměrech
asi 11 × 33 m. Z nalezených konstrukčních prvků se usuzuje, že na stavbu bylo použito
pravděpodobně několik stavebních materiálů (obr. 2.34). Na základy a podezdívku byly použity
kamenné kvádry z oolitického vápence,
který dělníci získávali z místních zdrojů, přičemž u rohových kamenů byly pro zpevnění použity kovové svěrky.
Zbytek pak představovaly patrně nepálené
obr. 2.35: Základní proto-korintská střešní taška podle P. Sapirsteina 2009, s. 197.
cihly, které byly zpevněny dřevěnou rámovou konstrukcí, připevněnou ke zdi systémem
dřevěných kotev. Na vrcholu cihelné zdi byla umístěna řada kamenných bloků zdobených
rostlinnými motivy v červené a černé barvě (první známé použití v tomto kontextu).
Tyto bloky, opatřené na horní straně drážkami, sloužily pro upevnění střešní konstrukce.
Zdi mohly být pokryty silnou vrstvou omítky a pomalovány.
Nejspíše valbová konstrukce střechy vyžadovala použití několika rozdílných typů
tašek v závislosti na jejich poloze (obr. 2.34). V tomto systému, nazývaném proto-korintský,
byly nejčastějším typem velké čtvercové tašky o rozměru strany asi 67 cm a váze
téměř 30 kg. Vyznačovali se mírně konkávním tvarem a užší horní částí, která sloužila
k překrytí mezer mezi jednotlivými elementy (obr. 2.35).
obr. 2.36: Půdorys chrámu v Isthmii. Zdroj: Gebhard - Hemans 1992, Fig. 8.
Druhým svatostánkem je Poseidonův chrám v Isthmii,
který je podle Mazarakise Ainiana považován za dosud nestarší
bezpečně identifikovaný peripterální chrám. Výstavba
je datována do druhé čtvrtiny 7. st. př. Kr. Centrum chrámu tvořil hekatompedon s
téměř čtvercovým pronaem a podlouhlým naem, který byl v podélné ose rozdělen řadou
dřevěných sloupů o průměru asi 0,35 m. Podle O. Broneera,
který chrám odkrýval, byly dřevěné sloupy použity i pro vnější kolonádu. Dle jeho
rekonstrukce nesly dórské kladí sestávající výhradně ze dřeva. Použití jím nalezených
kamenných prvků pro geison bylo zpochybněno.
obr. 2.37: Podoba chrámu podle Broneera. Zdroj: Barletta 2009, s. 50, Fig. 21.
Celkové rozměry činily 14,4 × 39,25 m. Přestože budova samotná byla vystavěna z
kvádrů z oolitického vápence, byly zdi zpevněny systémem vnějších pilířů (0,32-0,37 m
širokých), které patrně pomáhaly nést střechu. Tento prvek stále ještě odkazuje na
dřívější konstrukční řešení, kdy k výstavbě byly používány nepálené cihly. Hrubé
kamenné bloky byly dopravovány na místo stavby a až tam upravovány do konečné podoby.
Doloženy jsou dva typy kvádrů lišící se velikostí v závislosti na šířce zdi. Pro
pronaos byly použity kvádry o šířce 0,65 m, zatímco pro naos pouze 0,55 m, výška 0,27 m
a průměrná délka 0,825 m byla uniformní. Velikost kvádrů použitých na naos, jejichž
poměr stran činí 3:2:1, ukazuje na vývoj proporčních vztahů typických pro pozdější
chrámy.
Konstrukce střechy byla podobná s chrámem v Korintu. Stejně jako u předchozího,
i zde byly použity tašky proto-korintského typu o rozměrech 65 × 69 cm a tloušťce
4 až 5 cm, s váhou opět kolem 30 kg. Celková váha celé střechy pak byla odhadnuta
na 53 t (Gebhard
2001, 21. 11. 2020).
obr. 2.38
A) tzv. geison. Zdroj: Barletta 2009, s. 49, Fig. 20.
B) rekonstrukce průčelí archaického chrámu a jeho velikostní porovnání s chrámem z klasického období. Zdroj: Hemans 2015, s. 57, Fig. 3.16.
C) detaily konstrukčního řešení. Zdroj: Malacrino 2010, s. 87.
D) popis konstrukčního řešení s detailem umístění tzv. geisonu. Zdroj: Hemans 2015, s. 55, Fig. 3.15.
obr. 2.39: Půdorys chrámu. Zdroj: Mee 2013, s. 280.
Použití terakotových tašek předznamenalo další využití tohoto typu materiálu v architektuře.
Nejčastěji uváděným příkladem raného použití terakotových prvků je chrám Apollóna v Thermu
(označovaný také jako Chrám C [1]), svatyně ležící v Aitólii, která byla pod
silným vlivem Korinta. Zde byl odkryt peripterální chrám, jehož výstavba je datována
přibližně do r. 630-620 př. Kr. Vnitřní budova sestávala pouze z nau a opisthodomu,
které byly osově rozděleny řadou sloupů. Vnější kolonádu tvořilo 5 sloupů na kratší
obr. 2.40: Rekonstrukce průčelí. Zdroj: Coulton 1982, s. 36.
a 15 na delší straně, celkové rozměry budovy pak činí 12,13 x 38,32 m.
Konstrukce budovy sestává jak z kamene, který byl použit na stylobat a podezdívku,
tak sušených cihel pro výstavbu zdí. Opět se zde setkáváme s širokým použitím dřeva,
od sloupů, kladí až po střešní konstrukci. Uplatnění zde ovšem našly výše zmíněné
terakotové prvky, které posloužily pro výzdobu chrámu. Během výzkumů na počátku 20.
st. bylo nalezeno velké množství keramických antefixů a desek s bohatou polychromní
obr. 2.41: Detail konstrukčního provedení kladí. Zdroj: Mee 2013, s. 280.
výzdobou připomínající pozdní protokorinský styl vázového malířství. Antefixy byly
opatřeny lidskými (ženskými) a lvími hlavami. Lidské sloužily jako ozdobný prvek,
lví jako chrliče pro odvod vody. Střecha byla tvořena třemi šikmými plochami
a pedimentem na vstupní straně. Desky, nalezené na severní a východní straně pozdějšího
chrámu ze 3. st. př. Kr., o přibližném rozměru 99 × 87 cm pravděpodobně zastávaly funkci
metop a vytvářely tak ranou formu dórského vlysu (obr. 2.41). Nicméně se objevily i teze,
že mohly sloužit pro vnitřní výzdobu nau. Panely, vyvedené v
černé, červené a bílé barvě, znázorňují mytologické výjevy, např. Persea nesoucí
hlavu Gorgony v podpaždí.
[1] Označení reflektuje dlouhou kontinuitu využívání této
lokality, kterou lze vystopovat až do mykénského období
obr. 2.42: Půdorys podle L. Perniera. Zdroj: Wilson Jones 2014, s. 45, obr. 2.16.
Kréta představuje oblast, kde se objevují netypické formy chrámů, které v některých
aspektech odkazují na budovy ze starších období. Jednou z takových staveb je i chrám v Prinias.
Chrám s nepravidelným obdélníkovým půdorysem sestával z nau a pronau s třemi masivními
pilíři, z nichž dva tvořily anty. Podobně jako u svatyně v Dréru se i zde ve středu
nau nacházelo ohniště s dvěma sloupy před a za ním. Kamenné báze nalezené uvnitř nau
po stranách dveří, na kterých pravděpodobně stály dřevěné polosloupy zase odkazují
na dobu bronzovou. Budova byla vystavěna z kamene. Podoba střechy je neznámá. Nejdůležitějším
aspektem stavby je nicméně její výzdoba, která je považována za možná první známý příklad
plánované sochařské výzdoby vyjadřující touhu po monumentálnosti. Zvláště patrné je to
na průčelí a vstupu, které jsou opatřeny skulpturální výzdobou. V průčelí mohl návštěvník
spatřit vlys s vyobrazeným průvodem jezdců, ve vchodu pak překlad vyobrazením dvou
stojících bohyň na jeho spodní straně a dvěma podélnými panely se lvy na čelní straně.
Celkový dojem pak doplňují sochy dvou naproti sobě sedících žen (pravděpodobně bohyň)
umístěné na horní stranu překladu. Právě na základě stylu byl chrám datován do 625-600 př. Kr.
obr. 2.43: Navrhované rekonstrukce zleva: L. Pernier, L. V. Vatrous a I. Beyer. Zdroj: Wilson Jones 2014, s. 45, obr. 2.16; Prent 2007, s. 145; Beyer 1976, s. .